ویژگی های وردپرس

وردپرس یک سیستم مدیریت محتوا کاملا رایگان و منبع باز است (بر پایه مجوز GPL که شما به وسیله آن قادر خواهید بود براحتی یک وبلاگ – فوتوبلاگ – پادکست – گالری و … بسازید).

وردپرس توسط زبان بسیار محبوب PHP نوشته شده و از قدرت MySQL برای ذخیره داده ها استفاده می کند.

 

ویژگی های یک سیستم مدیریت محتوا

1-مدیریت اطلاعات فرستاده شده توسط کاربران و تایید اطلاعات

2-چند زبانه بودن

3-ایجاد نقشه سایت داینامیک

4-امکان ایجاد تجارت الکترونیک یا فروشگاه مجازی

5-ایجاد فرم دریافت اطلاعات کاربران

6-بهینه سازی تصاویر آپلود شده

7-ایجاد و بروز کردن متا تگ ها

8-امکان جستجو در مطالب سایت

9-امنیت بیشتر

10-گزارش آمار بازدید از صفحات

و……

وردپرس

وردپرس چیست؟

وردپرس یک سیستم مدیریت محتوا کاملا رایگان و منبع باز است که توسط زبان بسیار محبوب PHP نوشته شده و از قدرت MySQL برای ذخیره داده ها استفاده می کند.

دو هدف اصلی سازندگان وردپرس راحتی  کاربر در کار با این سیستم و رعایت استاندارد های جهانی است. به همین منظور شاید شما امکاناتی را که در یک CMS مشاهده می کنید به طور تمام و کمال در وردپرس نمی بینید.در این راستا سازندگان وردپرس با کدنویسی دقیق و کامل و در اختیار قرار دادن امکانات و API های فراوان برای توسعه دهندگان این امکان رو ایجاد کرد که دیگران بتوانند به راحتی اقدام به ساخت و توسعه افزونه برای وردپرس بکنند.

امکانات وردپرس

سازماندهی و مدیریت

نصب محلی

وردپرس برای نصب روی هاست طراحی شده است.علاوه بر این شما قادر هستید وردپرس را به روش های گوناگون حتی روی کامپیوتر خود نصب کنید.

هسته قابل حمل

شما می توانید به صورت درختی وردپرس را بر روی هاست خود نصب کنید.این به این معناست که وردپرس قابلیت نصب را در یک پوشه خاص دارا است.علاوه بر این قادر هستید برای داشتن یک کار تمیز، وردپرس را در یک پوشه نصب و آدرس مورد استفاده را به آدرس دلخواه تغییر دهید.

هر اختلاف ساعتی که دارید

وردپرس این امکان را به شما می دهد که ساعت مورد نظر خود را با توجه به ساعت جهانی تنظیم کنید.به طور مثال اگر در تهران زندگی می کنید ساعت شما از ساعت جهان 3 ساعت و نیم جلوتر است بنابراین شما قادر هستید تا زمان وردپرس را به راحتی تغییر دهید.

قابلیت gzip

شما می توانید در وردپرس با فعال کردن قابلیت gzip میزان مصرف پهنای بند خود را کاهش دهید (برای استفاده از این قابلیت سرور شما باید از آپاچی به عنوان وب سرور استفاده کنید).

عملکرد این قابلیت نیازمند پشتیبانی از این قابلیت توسط مرورگر کاربر می باشد.

سطح دسترسی

وردپرس قادر است 5 سطح برای کاربران تعیین کند .بنابراین با توجه به سطحی که شما برای یک کاربر خاص تعیین میکنید آن کاربر به امکانات خاصی دسترسی پیدا می کند.

مشخصات کاربران

هر کاربری پس از ثبت نام می تواند مشخصاتی برا خود نظیر آدرس ایمیل، عکس و توضیحاتی در مورد خودش را تعیین کند و شما می توانید هر قسمتی را با توجه به نیاز در وبلاگ و سایت خود قرار دهید.

نصب و به روز رسانی آسان

شما می توانید در کمتر از 5 دقیقه وردپرس را نصب کنید و در مدت زمان کوتاهتری آنرا  به نسخه جدید انتقال دهید.نصب و ارتقای وردپرس در بین سیستم ها ی ساخته شده از نظر سادگی و سرعت بسیار معروف است.

کاملا دینامیک و انعطاف پذیر

شما در وردپرس چیزی با نام بازسازی نمی بینید.تمام مطالب و صفحات با توجه به نیاز کاربر در همان لحظه ساخته می شود.این بدین معناست که صفحات شما به سرعت ساخته و نمایش داده می شود و میزان حجمی که روی هاست شما اشغال می شود بسیار پایین است.

منتشر کردن کار شما

فید ها

وردپرس نسخه های مختلفی از فید RSS را ارائه می دهد . همچنین نسخه فید ها تنها محدود به مطالب نمی شود بلکه وردپرس به شما فید های گوناگونی برای قسمت هایی مثل هر دسته بندی – نویسنده خاص – نظرات یک مطلب نیز می دهد.

علاوه بر این شما قادر خواهید بود تا حداکثر میزان مطالب در یک فید را مشخص کرده و یا فیدتان را به طور ناقص و کامل در بیاورید.

آدرس دهی برای مطالب شما

شما قادر هستید به راحتی فرمول آدرس دهی مطالب خود را تغییر دهید.این امکان به شما گستره انتخاب وسیعی را می دهد.در ضمن در صورت استفاده درست، این قابلیت باعث می شود که مطالب شما بسیار بهتر در موتور های جستجو نظیر گوگل ذخیره شود و نتیجه آن نیز بازدید بسیار بیشتر از صفحات شما است.

ارتباط با دیگر وبلاگ ها

وردپرس با داشتن قابلیت هایی همچون بازتاب و PingBack این امکان را به شما میدهد تا ارتباط بسیار بهتری با دیگر وبلاگ ها داشته باشید.

طراحی و شخصی سازی

استفاده از پوسته ها

وردپرس به شما این قابلیت را میدهد که پوسته هایی به صورت دینامیک بسازید و از آنها استفاده کنید.این کار با استفاده از تگ های پوسته انجام می پذیرد.
تگ های پوسته

وردپرس به زبان PHP نوشته شده است ولی شما برای ساخت پوسته برای وردپرس نیازی به یادگیری PHP ندارید و کافیست در مکان های لازم از تگ های پوسته ها استفاده کنید.

ویرایش گر پوسته

شما قادر خواهید بود مستقیما از داخل پنل مدیریتی وردپرس فایل های پوسته خودتان را ویرایش کنید.

پوسته های فراوان

وردپرس دارای بیش از 6 هزار پوسته است و این به معنی برطرف کردن خواسته هر سلیقه ای است.

افزونه ها

وردپرس دارای هزاران افزونه است که این افزونه ها به شما این اختیار را میدهند که هر قابلیتی که نیاز دارید را تنها با چند مرحله ساده به وردپرس اضافه کنید.به طور مثال شما به وسیله این افزونه ها قادر خواهید بود براحتی اقدام به ساخت فوتوبلاگ – پادکست – گالری – فروشگاه و … کنید.

ساخت محتوا

رمز عبور برای مطالب

شما می توانید براحتی برای مطالب و صفحات خود رمز عبور قرار دهید.بدین صورت بازدید کنندگان تنها در صورت وارد کردن رمز صحیح قادر به مشاهده مطالب خواهند بود.
نام لاتین

شما با استفاده از این قابلیت قادر خواهید بود که آدرس لینک مطالب و صفحات خود را تعیین کنید.این قابلیت یک ویژگی رویایی برای کاربران فارسی زبان می باشد

فرستادن مطلب برای آینده

شما قادر هستید مطلبی را امروز بنویسید و با تنظیم کردن آن کاری کنید که وردپرس به طور خودکار آن مطلب را در تاریخ مد نظر شما ارسال می کند.

مطالب چند صفحه ای

اگر مطالب شما طولانی است می توانید به راحتی مطالب خود را به چندین صفحه تقسیم کنید تا نیاز نباشد کاربران صفحه را بالا و پایین کنند.

بارگذاری فایل ها و تصاویر

شما می توانید به صورت مستقیم در مطالب خودتان هر گونه مالتی مدیا را به راحتی اضافه نمایید و تنظیمات مختلفی را نیز بر آنها اعمال نمایید.

دسته بندی مطالب

شما قادر هستید برای یک مطلب بی نهایت دسته بندی و موضوع تعیین کنید.همچنین می توانید برای موضوعات زیر مجموعه و برای زیر مجموعه ها نیز زیر مجموعه تعیین کنید و هر مطلبی را به صورت سلسله مراتبی بچینید.

شکلک ها

وردپرس قادر است کد تمام شکلک ها را تبدیل کند.

ذخیره به صورت پیش نویس

خیلی از مواقع ممکن است شما مطلبی را نیمه کاره بنویسید.در این مواقع در وردپرس قادر هستید تا مطلب را به صورت پییش نویس ذخیره کرده و هر زمان که بخواهید آن را منتشر کنید و حتی این امکان را دارید تا مطلب را برای بازبینی به مدیریت بفرستید تا پس از تائید وی مطلب منتشر گردد.

پیش نمایش

پیش از اتشار مطالب برای مشاهده تغییرات و طریقه نمایش مطلبتان می توانید از این قابلیت استقاده کنید.

ابزار های وبلاگ نویسی

وردپرس با بیشتر نرم افزار های وبلاگ نویسی هماهنگ است.بوسیله این نرم افزار ها شما قادر هستید بدون نیاز به مراجعه و حتی در حالت آفلاین مطالب را بنویسید و در هنگام آنلاین شدن آنها را در وبلاگ منتشر کنید.

ارسال مطلب به وسیله ایمیل

شما قادر هستید وبلاگ خود را با ایمیل به روز کنید.

بایگانی و جستجو

بایگانی

وردپرس به صورت خودکار مطالب شما رو بر حسب مقادیر دسته بندی می کند.شما قادر هستید دسته بندی هایی زمانی بر حسب روز – هفته – ماه و سال داشته باشید.از دیگر دسته بندی ها می توان به دسته بندی موضوعاتی و دسته بندی بر حسب نویسنده اشاره کرد.

جستجو

وردپرس دارای یک موتور جستجوی برای مطالب شما هست که کاربران بوسیله این جستجو می توانند در مطالب شما جستجو کنند. این قسمت با نصب یک افزونه میتواند بسیار دقیق تر شود.

بحث و نظرات

ساخت يك انجمن
وردپرس
ابزاري براي ساخت يك شبكه اجتماعي نيست اما با دارا بودن قابليت هايي چون بازتاب -pingbacksو نظرها مي تواند ارتباط خوبي بين شما با خوانندگان و ديگر وبلاگ نويسان ايجاد كند .
اجازه براي تگ هاي html

 وردپرس به كاربران اجازه استفاده از تعداد محدودي از تگ ها ی htmlرا در قسمت نظرها مي دهد بطوري كه اين تگ ها هيچ گونه مشكل امنيتي اي براي شما به وجود نمي آورند.

مديريت

شما در وردپرس مي توانيد مديريت بسيار دقيقي برروي نظرها و بازتاب ها داشته باشيد. شما مي توانيداین بخش ها رامديريت كنيد :
• تمام نظرات را قبل از نمايش در وبلاگ بررسی کنید
• نظراتي حاوي كلماتي مشخص را بلاک کنید
• نظرات فرستاده شده از يك آي پي خاص را بلاک کنید و یا نمایش دهید
• نظراتي با بيش از يك تعداد مشخص لينك را بلاک کنید
همچنين در كنار اين گزينه ها يك ضد هرزنامه بسيار قوي نيز در وردپرس وجود دارد

اطلاع رساني
شما مي توانيد وردپرس را طوری تنظيم كنيد كه در صورت ارسال يك نظر جديد و يا قرار گرفتن يك نظردر قسمت مديريت به شما ايميل ارسال شود .

ساخت و مديريت لينكستان

لينكستان
به وسيله لينكستان شما قادر هستيد به دوستان و وبلاگ هاي مورد علاقه خود لينك بدهيد تا ديگران را نيز از خواندن آنها بي نصيب نگذاريد. وردپرس با داشتن اين قسمت به شما اجازه افزودن و مديريت لينك دوستانتان را مي دهد.

دسته بندي

شما قادر هستيد حتي براي لينك هايتان دسته بندي ايجاد كنيد. اين قابليت به شما اجازه مي دهد تا مديريت بهتري روي لينك هايتان داشته باشيد و بتونيد به شيوه بهتري آنرا عرضه كنيد .
وارد كننده
اگر شما قبلا از سرويس هايي مثل Blogrolling يا بلاگر استفاده مي كرديد كافيست آدرس لينك يا فايل OPML آنرا به وردپرس بدهيد تا در كمتر از چند لحظه لينك هايي كه در اين سرويس ها داشته اید به وردپرس منتقل شود.
خروجي
وردپرس نيز براي اين قسمت خروجي  OPMLمي دهد. شما مي توانيد از اين فايل به عنوان فايل پشتيبان براي اين قسمت يا انتقال اطلاعات اين قسمت به ديگر سرويس هاي مشابه استفاده كنيد .
نمايش
شما قادر هستيد با استفاده از تگ پوسته اين بخش هر جا كه لازم هست اين لينك ها را با دسته بندي و مرتب سازي مورد نظر خودتان به نمايش در بياوريد  .

شما در بالا با برخي از قابليت هاي وردپرس آشنا شديد.باید بدانید که بوسيله افزونه هاي بسيار توليد شده براي وردپرس قادر خواهيد بود هر قابليتي كه در نظر داريد را به وردپرس اضافه كنيد.

چرا وردپرس ؟

پاسخ سريع به مشكلات امنيتي
در حالي كه مشكلات امنيتي آنلاين هر روز به مسئله بزرگتري تبديل مي شوند , اين باعث دلگرمي است كه اعضاي تيم وردپرس بسيار سريع و به موقع نسبت به مسائل امنيتي جديد و كشف شده اقداماتي انجام ميدهند.
دوستي با SEO
 چيزي كه امروزه براي قالب وب مسترها و به قولي ساكنان اينترنت اهميت پيدا كرده است , بحث سئومي باشد . در حال حاضر با امكانات موجود، وردپرس از زمره پيشگامان Search engines friendlyمي باشد, ضمن آنكه افزونه هایي نيز در اين رابطه در وردپرس تعبيه شده اند كه قدرت كار را تا ميزان چشم گيري افزايش داده است .
استفاده آسان
شايد بر هيچ كسي پوشيده نباشد , امكانات فوق العاده هميشه در كنار كاربري راحت كامل مي شود , پس شايد پيش از هر چيزي داشتن يك محيط كاربر پسند بسيار مهم وضروري باشد. اين سيستم مديريت محتوا چنان ساخته و پرداخته شده است كه هم براي تازه كاران بسيار شيرين و دلچسب است و هم براي آن دسته از پيشكسوتان يا به قولي حرفه ای ها كه عمري را در اين راه بوده اند. شايد موضوعي كه به اين بحث كمك كرده است , چيدمان جالب و همچنين استفاده از فناوري هاي به روز مانند .. ajaxو است و مورد ديگر , انجام غالب كارها در كمترين زمان و گاهي با يك كليك مانند بروز رساني سايت !

توضیحات تکمیلی و خلاصه ای درمورد وردپرس ارائه شد که آموزش تمامی این بخش ها به صورت مقاله و تصویری در سایت باشگاه وردپرس برای استفاده کاربران قرار گرفته شده است.

امیدواریم این مقاله مفید واقع شده باشد.

 

 

 

توصیه میکنیم این مطالب را هم حتما بخوانید



تا کنون دیدگاهی ارسال نشده است،

1 دقیقه وقت دارید؟

با باشگاه وردپرس آشنا شوید
دیدن این ویدئو فقط یک دقیقه زمان شما را می گیرد

لطفا نام و ایمیل خود را وارد کنید

تا این آموزش ارزشمند همین الان برایتان ایمیل شود
فیلم آموزشی را همین الان برایم ایمیل کن
close-link

لطفا نام و ایمیل خود را وارد کنید

تا این آموزش ارزشمند همین الان برایتان ایمیل شود
فیلم آموزشی را همین الان برایم ایمیل کن
close-link

برای دانلود ماهنامه لطفا فرم زیر را تکمیل کنید
 
دانلود ماهنامه باشگاه وردپرس
close-link