1- سیستم های مدیریت محتوا (CMS)

قبل از پرداختن به آموزش سیستم مدیریت محتوای وردپرس، لازم است مقدمه ای بر آشنایی با سیستم های مدیریت محتوا داشته باشیم.

  • سیستم مدیریت محتوای وب چیست؟
  • چرا از سیستمهای مدیریت محتوا استفاده می کنیم؟
  • چند نوع سیستم مدیریت محتوا داریم؟
سیستم مدیریت محتوای وب (WCMS):
  • این عبارت مخفف کلمات Web Content Management System می باشد .
  • یک برنامه نرم افزاری روی سرور جهت تغییر محتوای سایت بدون نیاز به طراحی دوباره سایت است.
  • اغلب سایتهای پویا از سیستم مدیریت محتوا استفاده می کنند. (سایتهای پویا، سایتهای هستند که دارای بانک اطلاعاتی بوده و با کاربر در تعامل دو طرفه می باشند . )

aks3

ویژگی های سیستمهای مدیریت محتوا:
  • امکان فرستادن اطلاعات به سایت توسط چند کاربر
  • آرشیو بندی اتوماتیک اطلاعات براساس تاریخ و موضوع
  • امکان جستجو در اطلاعات قبلی
  • کاهش ورود اطلاعات تکراری

در تصویر زیر ارتباط بین سیستمهای مدیریت محتوا، کاربران، مدیران و ابزارهای نمایش دهنده سیستم های مدیریت محتوای وب (مرورگرها) نمایش داده شده است:

What-Is-A-CMSدر سمت راست تصویر فوق، مرروگرهایی که جهت نمایش سیستم های مدیریت محتوا بکار می روند نمایش داده شده است. معمولا این مرورگرها در ابزارهای PC,Tablet ,iphone,… اقدام به نمایش اطلاعات سیستم مدیریت محتوا می نمایند. همانگونه که مشاهده می کنید CMS در تصویر فوق با این ابزارها ارتباط یکطرفه دارد (جهت فلش یکطرفه است) و اطلاعات از سمت CMS به سمت نرم افزارهای مرورگر وب در این ابزارها هدایت می شود.

سمت چپ تصویر نشاندهنده این است که ارتباط CMS با طراحان و توسعه دهندگان CMS (Designer and developer) ، نویسندگان و ویرایشگران مطالب CMS (Autors and Editors) و … بصورت دو طرفه می باشد : این موضوع بدین مفهوم می باشد که این گروه افراد می توانند هم اطلاعات درون سیستم مدیریت محتوا ذخیره و هم از اطلاعات این سیستمها استفاده نمایند.

در تصویر زیر لوگوی برخی از سیستمهای مدیریت محتوا، مشاهده می نمایید. ما از CMS های سورس باز (Open Source) استفاده می کنیم و در این مجموعه آموزشی قصد شرح یکی از سیستمهای مدیریت محتوای تحت وب رایگان را داریم.

open-source-cms-in-php

سیستمهای مدیریت محتوا معمولا به زبان PHP نوشته شده اند، به عنوان نمونه می توان به سیستمهای مدیریت محتوای وردپرس ، جوملا، دروپال و پی اچ پی نیوک اشاره کرد.

با جستجوی عنوان سیستم مدیریت محتوا در موتور جستجوی گوگل می توانید اطلاعاتی در مورد روش نصب ، دانلود و استفاده از آن جهت پیاده سازی وب سایت خودتان بدست آورید.

مهم ترین بخش هر CMS بخش مرکزی آن به نام هسته CMS می باشد که کاربر استفاده کننده این اجازه را دارد که با کمک زبانهای برنامه نویسی هسته را جهت مقاصد شخصی سفارشی نماید. همچنین ظاهر و نمای بیرونی سایت (Front-End) و اغلب کاربران با آن سرو کار دارند پوسته یا قالب CMS نام دارد . شما می توانید براحتی با دانلود پوسته های رایگان و یا تجاری ظاهر وبسایتی که با سیستم مدیریت محتوا ساخته اید تغییر دهید.

ممکن است بخواهید قابلیتها و امکانات خاصی به CMS خودتان اضافه نمایید . این قابلیت در سیستم وردپرس به کمک افزونه ها (Plugins) و همچنین در سیستم جوملا به کمک کامپوننت قابل پیاده سازی می باشد.

بطور خلاصه می توان گفت:

  • هسته قلب یک سیستم مدیریت محتوا می باشد.
  • پوسته، ظاهر و نمای بیرونی یک سیستم مدیریت محتواست.
  • پلاگین ها در وردپرس جهت افزودن امکانات اضافی به پوسته به کار می روند. (مکمل پوسته هستند)
  • هسته و پوسته قابلیت بروزسانی دارند.
جهت پیاده سازی وب سایت دو راه حل دارید:
  • استفاده از میزبان وب آنلاین
  • استفاده از سیستم شخصی

در حالت اول نیازمند یک دامنه شخصی (Domain) و فضای میزبانی وب(هاست) جهت پیاده سازی و نمایش وب سایت دارید.

در حالت دوم بدون صرف هزینه اضافی و تنها با یک سیستم شخصی قادر به پیاده سازی و تست وبسایت خودتان هستید. معمولاً توسعه دهندگان و طراحان وب ابتدا با روش دوم اقدام به پیاده سازی وب سایت خود می نمایند. بعد از تکمیل محتوای وب اقدام به جابجایی محتوای وب خود،  از سیستم شخصی به سیستم های انلاین جهت استفاده عموم کاربران می نمایند.

linuxw

معمولاً، سیستمهای مدیریت محتوا جهت سیستم عامل لینوکس پیاده سازی شده اند ، اما با توجه به اینکه اغلب کاربران از سیستم عامل ویندوز استفاده می نمایند ، نصب سیستم عامل لینوکس تنها بخاطر استفاده از سیستم مدیریت محتوا، اغلب دردسر ساز یا دغدغه ساز خواهد بود به همین خاطر نرم افزارهایی طراحی شده اند که سرور لینوکسی را بر روی سیستم عامل ویندوز شبیه سازی می نمایند. کار کردن با این شبیه سازها بسیار آسان بوده و اغلب بصورت رایگان از طریق وب قابل دریافت و استفاده می باشند.

بطور خلاصه:
  • اغلب سیستمهای مدیریت محتوا به زبان قدرتمند PHP نوشته شده اند.
  • معمولاً برخی سیستم عامل ها مانند مایکروسافت اجازه نصب مستقیم و استفاده از سیستم های مدیریت محتوا (که اغلب بصورت سورس باز می باشند) را نمی دهند. به همین خاطر سیستمهای مدیریت محتوا اغلب جهت سیستم عامل لینوکس طراحی شده اند.
  • بیشتر کاربران از سیستم عامل ویندوز استفاده می کنند و جهت استفاده از مزایای سیستم مدیریت محتوا می توانند با نصب شبیه ساز (بدون نیاز به نصب لینوکس) از مزایای سیستمهای مدیریت محتوا استفاده نمایند.
  • نصب سیستم عامل لینوکس ، نصب وب سرور آپاچی، نصب پایگاه داده MYSQL و استفاده از نرم افزار پشتیبانی اسکریپت PHP عملیاتی زمانبر و اغلب اوقات ممکن است دچار خطاهای پیش بینی نشده ای گردد ما با نصب شبیه ساز از دردسر نصب موارد فوق راحت می شویم.
  • در سیستم عامل ویندوزی از وب سرور IIS استفاده می شود که جهت پیاده سازی سیستمهای مدیریت محتوا مناسب نبوده و اکثر افزونه ها با این وب سرور هماهنگی و سازگاری ندارند.
  • یادتان باشد جهت پیاده سازی آنلاین یک CMS هاست لینوکسی بخرید! (هاست ویندوزی مناسب CMS ها نیست)
شبیه سازهای هاستینگ

شبیه سازهای هاستینگ نرم افزارهایی هستند که به کاربر امکان استفاده از سیستم های مدیریت محتوا بدون نصب نرم افزارهای مختلف (لینوکس و …) می دهند.

در تصویر زیر لوگو(نماد) دو نمونه از این شبیه سازها را مشاهده می نمایید.

2

 

شبیه سازهای رایگان بسیاری وجود دارد که از معروفترین آنها می توان به WAMP و XAMPP اشاره کرد.

ما در این دوره آموزشی،از نرم افزار XAMPP استفاده خواهیم نمود.

نصب و استفاده از شبیه ساز XAMPP در ادامه مباحث آموزش وردپرس بطور کامل بیان خواهد شد.

توصیه میکنیم این مطالب را هم حتما بخوانید



تا کنون دیدگاهی ارسال نشده است،

1 دقیقه وقت دارید؟

با باشگاه وردپرس آشنا شوید
دیدن این ویدئو فقط یک دقیقه زمان شما را می گیرد

لطفا نام و ایمیل خود را وارد کنید

تا این آموزش ارزشمند همین الان برایتان ایمیل شود
فیلم آموزشی را همین الان برایم ایمیل کن
close-link

لطفا نام و ایمیل خود را وارد کنید

تا این آموزش ارزشمند همین الان برایتان ایمیل شود
فیلم آموزشی را همین الان برایم ایمیل کن
close-link

برای دانلود ماهنامه لطفا فرم زیر را تکمیل کنید
 
دانلود ماهنامه باشگاه وردپرس
close-link